Fjällräven – funkcjonalność, ponadczasowość i piękno

fjallraven_kanken_ate_poznan

Idąc z duchem naszych czasów, powstaje coraz więcej rzeczy, których celem jest tylko i wyłącznie dobrze się prezentować. I nic więcej.  Oczywiście najczęściej idzie to w parze z wysokiej jakości materiałami, ponieważ konsumenci wymagają tego od marek. Jednak większość designerskich ubrań, butów, a nawet akcesoriów często nie jest praktyczna.

Dzisiaj jednak chcemy Wam opowiedzieć o legendarnej firmie, której początki sięgają lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku i której głównymi założeniami od zawsze były i są:

“funkcjonalność, trwałość i ponadczasowość”

Ci, którzy nie znają jej z nazwy, to na pewno kojarzą jej kolorowe plecaki, w których śmigają setki osób na ulicach dużych miast, ale też na szlakach górskich.

Przed Wami historia marki Fjällräven.fjallraven-kanken-winter-produkt-bordowy-czarny

Powstała z frustracji

Lato 1950 roku, wycieczka małej grupy harcerzy do Dikanäs, w Szwecji. Dla 14-letniego Åke Nordin’a i jego pleców była to droga przez mękę. Podczas eskapady zainteresował się kwestią plecaka, który nosił przez cały dzień. Po przeżyciu najgorszej podróży w swoim życiu oraz zrobieniu researchu dowiedział się, że każdy bez wyjątku robiony w tamtych latach plecak jest źle wyważony, przez co zmuszał do pokonywania drogi w postawie na wpół zgiętej.


“Pod koniec lat siedemdziesiątych statystyki wykazały, że prawie osiemdziesiąt procent szwedzkiej populacji cierpiało na bóle pleców w pewnym momencie swojego życia. Winą zostały obarczone  popularne wówczas torby na ramię.”

Jednak młody Åke, mając świadomość zaistniałej sytuacji, postanowił ją zmienić znacznie wcześniej.

Na początku lat 60’tych stworzył pierwszy w dziejach drewniany stelaż do plecaków, który usztywniał plecy i pomagał utrzymać odpowiednią postawę podczas górskich wypraw. Dzięki temu właściciel mógł również nosić znacznie cięższy ekwipunek.

Po pewnym czasie młody Szwed zwrócił swoją uwagę Saami, którzy zlecili mu stworzyć cały plecak od podstaw, ze stelażem włącznie. Tak właśnie rozpoczęła się przygoda marki, którą nazwał Fjällräven.

W 1960 roku, po powrocie ze służby w Szwedzkich siłach zbrojnych oficjalnie założył firmę.

Pierwsze produkty

Na początku założyciel marki miał dwa targety: osoby w wieku szkolnym oraz służba wojskowa. Z autopsji wiedział, że i jedni i drudzy codziennie noszą coś na swoich plecach.
Postanowił pójść tylko i wyłącznie w produkcję plecaków. Swoim nowatorskim produktem ze stelażem, ale już aluminiowym, zaczął podbijać rynek szwedzki. 

Nie mając konkurencji, a zapobiegając ogromnemu bólowi pleców, był skazany na powodzenie.

Kånken

Jednak cały czas ulepszał swój wynalazek. W imieniu Szwedzkiego minimalizmu postanowił stworzyć niskobudżetowy i funkcjonalny plecak z dużą ilością miejsca na książki, przybory szkolne oraz inne akcesoria. Podstawą do wykrojów służyły dwa zeszyty o formacie A4. Przy pomocy Szwedzkiego Stowarzyszenia Przewodników i Skautów do życia został powołany legendarny plecak – Kånken.

Pierwszego roku sprzedał ich około 400 sztuk, aby już następnego sięgnąć do liczby 30 000. Możecie sobie wyobrażać, jak wielki był to sukces.
W pierwszym akapicie wspominaliśmy o założeniach Fjällrävena. Najważniejszymi z nich były i nadal są  funkcjonalność oraz ponadczasowość. Plecak Fjallraven Kanken idealnie to obrazuje, ponieważ od 1978 roku jego design, jak i cechy charakterystyczne nie uległy zmianie. Powstały oczywiście wyspecjalizowane wersje, takie jak Laptop Kånken (12”, 15”, 17”) Kånken Mini i Kånken Kids, lecz struktura i materiały pozostały niezmienne.

Mimo upływu tak wielu lat, zmieniających się trendów, nowego millenium, to kolejne pokolenia kupują i z chęcią noszą te barwne plecaki.

Szczególnie teraz, gdy Kånkeny przeżywają swoją drugą młodość i są kupowane je coraz częściej, a tylko nieliczne sklepy mają je w swojej ofercie. Wszyscy wiedzą, że nie ma na świecie czegoś podobnego, dlatego chcą to mieć i mieć swój udział przy tworzeniu tak niezwykłej historii.kanken-kolory-sklep-ate-poznan

Wiecie, że można je złapać już w 54 wersjach kolorystycznych?!

 

Inne produkty

Fjällräven nie zatrzymał się na samych plecakach. Chcąc dotrzymać kroku konkurencji, marka musiała poszerzyć swoją ofertę. Aby docierać do większej ilości osób ze swoją ideą, stworzył linię m.in.: 

  • namiotów, 
  • śpiworów,
  • czapek, 
  • kurtek,
  • piórników i innych przyborów szkolnych

i wiele, wiele innych produktów, którym przyświecały trzy idee: funkcjonalność, trwałość oraz ponadczasowość.

Zdecydowana większość wyrobów Fjällrävena wykonana jest materiału G-1000. Składa się on w 65% z poliesteru i 35% bawełny. Występuje w różnych wersjach: Original, Silent, Lite i HeavyDuty, każdy o nieco innych właściwościach. Jest to na tyle ciekawy wątek, że więcej o tym materiale dowiecie się w naszym innym artykule, który pojawi się w niedalekiej przyszłości!

Misja Fjällrävena

Podstawową misją oraz, jak to mówią, “siłą napędową” od zawsze jest umożliwienie oraz inspirowanie innych do spędzania jak największej ilości czasu na łonie natury i aby żyć z nią w zgodzie. 

Produkty marki mają nam pomagać czuć się bezpiecznie zarówno teraz, jak i w przyszłości. Dlatego chcą brać czynny udział w naszych przygodach, eskapadach, życiowych wędrówkach, ale też w codziennym życiu. 

Tak jak wspominaliśmy, ich celem nie jest krótkotrwały sukces,  podążanie za trendami, ani też “chodzenie na skróty”, gdy idzie o jakość oraz materiały produktów.

Logo

Pierwsze logo powstało w 1960 roku, wraz ze stworzeniem przez założyciela, Åke Nordina, pierwszego stalażo-plecaka. Był to odręcznie narysowany lis, który zbiegał po zboczu góry.
Dopiero po pewnym czasie logo zaczęło nabierać kolorów i powołano je oficjalnie do życia.

Wraz z kierownikiem sklepu Friluftsmagasinet’s (pierwszy sklep, który jako pierwszy sprzedawał Kånkeny) oraz kierownikiem ds. Marketingu, Åke rozpoczął obmyślać zarys logo z prawdziwego zdarzenia.

Po kilku dniach i pod presją czasu (nowa kolekcja sklepu miała się ukazać lada dzień) narodził się obraz zwiniętego lis polarny – logo, które pewnego dnia będzie znał cały świat.

Dobra, ale skąd wziął się ten lis?

Tak naprawdę, to nie wiadomo. Sama trójka współtwórców cały czas się sprzeczała, który z nich wpadł na finalny pomysł graficzny, ale nawet założyciel Fjällrävena nie pamiętał, czemu narysował lisa za pierwszym razem.

Tego nigdy się nie dowiemy, ale na pewno możemy stwierdzić, że logo jest ponadczasowe i rozpoznawalne na całym świecie. Niektóre badania mówią, że 95% Szwedów zna  znaczek z zawiniętym lisem i szybko je rozpoznaje.

Marka Fjällräven jest ceniona na całym świecie za przywiązanie do swoich ideałów, funkcjonalności, trwałości, ponadczasowości i unikalności. Można powiedzieć, że dba o nasze zdrowie. Jej najbardziej rozpoznawalnym produktem jest oczywiście plecak Kanken, którego forma pozostaje niezmienna od początków istnienia firmy z zawiniętym lisem w logo.
Nawet po tylu latach nie łamie się pod licznymi trendami, zmianami i cały czas trwa przy swoim. Jest to fenomen dzisiejszych czasów, dlatego Fjällräven odniósł tak wielki sukces. I nadal odnosi!

Mamy nadzieję, że taki dłuższy, wyczerpujący artykuł Wam się spodobał. Zapraszamy Was do dzielenia się informacjami, a także do zakupu Plecaków Fjällräven Kanken w Até.